2010-06-03

Drakonas mirė. Tegyvuoja drakonas?

Netikėta naujiena, kad daugelį metų nedidelę rinkos dalį užėmusi ir vos-vos nesubankrutavusi Apple kompanija aplenkė monopolijoje užmigusį milžiną - Microsoft, privertė prasitrinti akis ir vėl pasklaidyti atmintyje įdomią IT verslo istoriją. Apie abiejų kompanijų laimėjimus, išradingumą, inovatyvumą - jaučio odos prirašytos. Nežinau, kaip jums, bet man dėl pusiausvyros norisi ko nors priešingo... Sutinku, kad nugalėtojai neteisiami, tačiau, kas sakė, kad pasaulio geriausieji niekada nedaro klaidų, ir kad jų negalima už tai kritikuoti?

Taigi penkios didžiausios (mano nuomone) Microsoft strateginės klaidos.
  1. Įsikabinimas į monopolį. Patogiai įsitaisiusi absoliutaus monopolisto vaidmenyje, kompanija pradėjo atvirai piktnaudžiauti savo padėtimi, "prisigamindama" ne tik visą eilę priešų, bet ir teismo procesų. Geriau jau būtų laiku savanoriškai suskaldžius save į kelis specializuotus verslus, kas nebūtų leidęs kompanijai taip lengvai "prisidirbti", o specialistus ir vadovus skatintų "neužmigti ant laurų". Tipiška strateginio valdymo klaida.
  2. Produktų perkrovimas savybėmis ir galimybėmis. Microsoft produktai kaupia vis daugiau ir daugiau galimybių. Pasenęs verslo modelis, kai klientai skatinami nuolat pirkti naujesnes versijas, perkrovė MS produktus nereikalingomis savybėmis, o patys produktai pasidarė nebepatogūs ne tik įsisavinti, bet ir vartoti. Produktas turi turėti savo gyvavimo ciklą, todėl turi vieną dieną tiesiog gražiai "numirti", užleisdamas vietą tobulesniems, kaip kadaise DOS užleido vietą Windows. Produkto vystymo klaida.
  3. Kaip "šventąją karvę" visur kišti Windows, netgi ten, kur jiems nevieta. Vietoj to, kad 35 metų senieną pakeisti kažkuo lankstesniu ar tobulesniu, MS atrodo kvailai besistengdama sukimšti tą patį daiktą į kiekvieną prietaisą, kuris benk kiek panašus į kompiuterį. Savaime suprantama, kad tokia ideologija stabdė MS išradingumą ir inovatyvumą. Produkto plėtros klaida.
  4. Senesnių versijų palaikymas. Jei DOS laikais tas buvo prasminga kuriant klientų ratą, ilgainiui ši politika išgarsino MS kaip niekada neištaisančią klaidų savo programinėje įrangoje. Nors MS turėjo kelias galimybes radikaliai pakeisti savo platformą (pereinant į OS2, Windows NT, 95 ar Vista), ji nesugebėjo pakeisti savo įsisenėjusio mentaliteto, nei nugalėti savo pačios sukurto gausaus partnerių ir klientų rato spaudimo. Nors ir nelabai norom, bet atkakliai perkeldama senąsias klaidas į naujas produktų versijas MS iki šiol tempia nereikalingą bagažą, naikinantį ir taip sunkiai išlaikomos reputacijos likučius. Produkto valdymo klaida.
  5. Na, ir, žinoma, nevertėjo iki tiek gadinti savo vadybos įvaizdžio: 

Taigi, gali būti, kad drakonas miršta. Ką sakysime? Tegyvuoja drakonas?

9 komentarai:

Interneto Marketingo Laboratorija (IML Consulting) rašė...

Manau, kad čia visų korporacijų problema. mechanizmas tampa toks didelis, kad pradeda kenkti pats sau.

Arvydas rašė...

Taikliai :)
"Genialu tai, kas paprasta. Ir daug geriau veikia". Ši taisyklė tinka labai daug kur... :)

pR rašė...

Keistas lyginimas, juk viena kontora laikosi ant software, kita ant hardware. Niekada dvi kontoros neuždirbs lygiai tiek pat, tai ką? :)

Remigijus Gineitis rašė...

Pauliau, ne visai taip.
Pirma, MS gamina kompiuterinius reikmenis, žaidimo priedėlius (Xbox), pan. Kita vertus, didelę "Apple" kompiuterių kainos dalį sudaro programų paketas (be kurio ji kompiuterių tiesiog netiekia), o visų prietaisų - didžiulis kiekis programų ir paslaugų per specializuotus portalus (ką MS atiduoda "nemokamai").
MS ir Apple "kaktomuša" konkuruoja grotuvų, telefonų, pan. rinkose.
Taigi negalima teigti, kad "viena kontora laikosi ant software, kita ant hardware".
Antra, jų produktų vartojimo rinka iš esmės ta pati, tik jos pasiekimo modeliai išsiskyrė dėl konkurencijos.

pR rašė...

Aiškums. Teiginys apie hardware vs. software buvo labiau iš nežinojimo. Kaip ten bebūtų, nematau šioje istorijoje didelės sensacijos. Faktas, kad Apple smarkiai išplėtė savo veiklos sferas (tie patys iTunes juk jų, ar ne?), tai natūraliai užėmė daugiau rinkos (dar klausimas: ar jie nukando MS rinkos?). Tuo pačiu tikėtina, kad MS į tai sureaguos. Visai būtų smagu, kad pradėtų kepti gerus laptopus, kažką iš serijos "ibm" no fancy shit solutions.

Remigijus Gineitis rašė...

Pauliau, milžiniška sensacija yra tai, kad palyginti neseniai startinės pozicijos buvo diametraliai priešingos. Apple su vos kelių % rinkos dalimi buvo prie bankroto ribos, tuo tarpu nuo MS monopolinio spaudimo drebėjo visas likęs IT (ir ne tik!) pasaulis.

Stebuklas yra tas, kad Apple sugebėjo rasti kūrybingumo bei jėgų kad "apeitų" MS "pakraštėliais" sparčiau, nei šie pradėjo veržtis kaktomuša į tą pačią prietaisų rinką (tokiam gigantui, kaip MS, "klonuoti" iTunes - juokų darbas).

Galų gale, svarbiausia ir įdomiausia yra tai, kad diametraliai skiriasi šių kompanijų požiūris į rinkodarą. Apple laimėjo TIK RINKODAROS dėka. Jokie ekonomikos dėsniai šito fenomeno paaiškinti negali. Tai paaiškina tik rinkodaros dėsniai!

Rytis Buračas rašė...

Kas Remigijau įkvėpė tik dabar gvildenti tokią seną temą? Ji aktuali turėjo būti po iMac paleidimo, po Jobso sugrįžimo.

Remigijus Gineitis rašė...

Ryti, mano manymu, dar daug metų šita tema bus aktuali :)
O parašyti būtent dabar įkvėpė netikėtas faktas, kad MS - nebe pirmas. Kita vertus jau rinkau faktus apie Apple analogiškam straipsneliui ;)

pR rašė...

Kuo daugiau parašysi ALL CAPSAIS ir su šauktukais, tuo teisesnis būsi. Žinai, aš tikrai galvojau, kad čia viskas dėl ugnikalnio, o tu sakai dėl rinkodaros. Na, gal. Svarbiausia - skoningos rinkodaros. Reiks kokiam žodyne pasiaiškinti, ką tai reiškia.

Autorystė

© Visos publikavimo teisės priklauso tinklaraščio autoriui nuo pažymėtos publikavimo datos. Norėdami panaudoti bet kurį tekstą arba jo dalį privalote nurodyti šią svetainę-tinklaraštį ir autorių.